Biga / Ekonomi / Güncel

Biga Belediyesi ilk kez doğru bir iş yapacak

Biga Belediyesi'nin olması gerektiği gibi açıkladığı taksi ihalesi, bu alanda geçmiş yanlışları da beraberinde gündeme getirecek.




Kentleşme rant üretir. Üretilen rant tüm kentliye aittir ve bu rantın toplanması gereken adres ise belediyedir.

Biga'da mevcut CHP etiketli belediye yönetimi de dahil, kent içi ulaşım rantını canının istediğine veriyordu. İlk kez, ilk bakışta "rekor fiyatlar" denilebilecek başlangıç fiyatları ile taksi ihalesi açtı. Çok da doğru bir iş yapıyor.

Önce ihaleye konu taksileri sıralayalım:

Durak Adet Açılış fiyatı
AVM 2 250.000 TL
Otogar 1 200.000 TL
Huzur 1 200.000 TL
Tekel 1 200.000 TL
Hastane 1 200.000 TL
Ada 1 200.000 TL
Can 1 200.000 TL

İhaleye katılanlar bu fiyatların ne kadar üzerine çıkar bilemeyiz. Umarız katılım yüksek olur. Bu noktadan sonrası ihalede ortaya çıkacak fiyatların şu kadar veya bu kadar olmasının bir önemi kalmıyor.

Asıl sorun rant!

Bir belediye, eğer ihalede belirlenen bir fiyatla, bir kişiye taksicilik yapma hakkı veriyorsa; o kişinin belediyeye ödeyeceği bedel, bir anlamda depozito sayılır. Belediye bu parayı rant hesabı olarak bir tür bloke hesap olarak görür. Tıpkı inşaat yapanlardan alınan otopark parası gibi. O para, oraya buraya çarçur etmek için değil, kentin ulaşım hizmetlerinde yayalar için harcanırsa da, ikinci bir doğru iş yapılmış olur.

Alıcı, gün gelip taksiyi devredebilir. Bugüne dek üç kuruşa yandaşlara verilen taksi ve minibüsler hayli yüksek bedellerle devredildi. O birileri, oldukça tatlı rant elde ettiler.

Alıcı "Devretmeye kalktığımda bu parayı veren çıkmıyor" derse, gider belediyeye iade eder, belediye de taksiciliği bırakan kişiye verdiği parayı aynen iade eder.

"Zaman içinde piyasa fiyatı aşağıya veya yukarıya doğru değiştiğinde ne olur?" sorusunun yanıtı da vardır. Düşerse, devreden kayıpsız belediyeden parasını alır. Yükselirse, demek ki yeni taksilere gerek vardır, belediye yeni ihale açar ve belirlenen yeni fiyattan devir işlemini yapar ve aradaki farkı da yine belediye alır.

Taksici için gelir, yalnızca verdiği taksicilik hizmeti karşılığı olmalıdır. O bedel de, taksicilik yapmayacak ve rant için taksi alacakların ihaleye girmesini engeller.

"Bu kadar paranın, zaman içinde değer kaybı ne olacak?" sorusunun yanıtı da vardır. Taksi fiyat tarifelerinde ilk yatırımın finansman maliyeti de makul ölçüde eklenebilir. Hem zaten, bir nitelikli profesyonel için ailesinin öğrenimi boyunca yaptığı yatırım, bir taksi fiyatının çok üzerindeyken, nitelikli profesyonellerin "Hani benim öğrenim süresince geçen yıllarımın ve ailemin bana yaptığı harcamaların finansman maliyeti?" dediğini duyan var mı?

Biga Belediyesi ilk kez çok doğru bir iş yapıyor. Geçmişte verdiklerine de bu yöntemi uygulayarak, haksız rantları belediyeye aktarmalı!




Bu haber 06.12.2017 18:22:36 tarihinde eklenmiştir.


Haber Kaynağı : Bigazete

Haber Gezintisi

  • Aş ve iş mi yoksa doğa ve çevre mi?

  • Tır köprüden dereye devrildi

  • Çanakkale Ziraat Odası'ndan sahte gübre uyarısı

  • Bursa BŞB Efeler Ligi iddiasında

  • Çanakkale amatör ligleri bu hafta başlıyor

  • 25 kişinin öldüğü tren kazası bilirkişi raporu açıklandı

  • Fuhuş çetesinin eline düştüm dedi; sonra...

  • Otomobiliyle üst geçide çarpan sürücü hayatını kaybetti

  • 62 adrese eş zamanlı operasyon

  • 3 saatte 56 bin liralık trafik cezası

  • Ayvalık'ta zeytin hasadı başladı

  • Çanakkale'de ilk kez beyin pili uygulaması

  • Mermer yüklü tır yandı

  • Bu köyde herkes aynı soyadını taşıyor

  • Manyas'ta camisiz minare ilgi çekiyor

  • Abart egzoz şımarıklığına son!

  • Son turfanda Çanakkale Domatesi

  • Hangisi yüzde 100 meyve suyu?

Benzer Haberler